Cinta

Hari ini ada dua persoalan yang dikemukakan oleh dua orang lelaki yang berbeza. Salah satu dari persoalan itu adalah berkaitan CINTA. Ahaaa.. CINTA. Love, Pyar.. semuanya sama, cuma sebutan dan dari bahasa yang membezakan. Bila sebut CINTA, apakah yang berlegar di fikiran anda semua?

Suatu perasaan yang sukar diungkap. Sangat asyik, bisa membuatkan si pendamba CINTA itu khayal. Lebih dasyat dari penangan pil 'goyang'. Ahaaa.. dan persoalan yang lelaki itu katakan kepadaku lewat SMS.. "Perlukah adanya cinta?"



Surah At-Taubah ayat 24.

Macam mana sekarang? Apa pula pandangan anda tentang CINTA? Adakah perspektif anda mengenai perkataan CINTA ini sudah berubah atau masih kekal sama seperti sebelum ini? Cuba anda selami surah di atas.

Sekarang ini sebok diperkatakan tentang 'COUPLE' itu hukumnya HARAM kerana ia juga salah satu dari ZINA walaupun sekadar ZINA KECIL tetapi ALLAH telah menegaskan agar kita menjauhi ZINA. Tetapi tahukah anda bahawa bukan sekadar tidak boleh ber"COUPLE", malah banyak lagi. Semua itu harus dikaji. Jangankan sudah berkopiah, sudah khatam Al-Quran berpuluh-puluh kali, hafiz Al-Quran.. tetapi tetap saja 'Nerrow Minded'.

Di zaman nabi, mereka berjihad fisabilillah dengan cara berperang. Turun ke medan perang demi menegakkan syiar Islam. Tetapi zaman kita, zaman kelahiran generasi bijak pandai. Kita juga berperang, berjihad fisabilillah. Cuma bezanya, kita berperang menggunakan kebijaksanaan. Berjihad fisabilillah di medan lapangan dunia penuh manusia yang alpa tentang kewujudan ALLAH SWT. Yang namanya UMAT ISLAM itu mestilah bijaksana, tangannya harus di atas (memberi).. bukan di bawah(menerima). Akhlaknya mestilah ibarat kiasan Rasulullah SAW tentang tanah. Biar menjadi tanah gembur yang lembut, mudah menyerap air, mudah pula air itu diserap pada tumbuh-tumbuhan. Ertinya, yang namanya UMAT ISLAM itu mesti rajin mengkaji dan menimba ilmu pengetahuan, kemudian tidak lokek pula untuk mencurahkan ilmu pengetahuan itu kepada orang lain.

Berbalik kepada tajuk kita, jawapan saya terhadap persoalan yang dikemukakan oleh lelaki itu ialah; Semua kejadian, ciptaan ALLAH SWT itu ada kebaikkan dan ada keburukkannya yang tersendiri. Sebagaimana ALLAH SWT telah memuliakan manusia dengan memberikan nikmat akal yang boleh berfikir (tidak pada haiwan), kita seharusnya menggunakan akal fikiran ini untuk membuat perbandingan yang mana baik dan yang mana buruk. Jika sudah tahu di dalam semak itu ada duri, mengapa diredah juga? Sedangkan ada jalan lain yang lebih selamat untuk dilalui. Bukankah bodoh namanya?

Perlukah ada CINTA MONYET? Di dalam surat At-Taubah ayat 24 itu tadi memberi makna bahawa apa sahaja yang kita cintai melebihi dari mencintai ALLAH SWT dan Rasul-NYA, maka azablah yang ALLAH turunkan.

Lalu saya tambah lagi jawapan kepada sahabat yang bertanya itu tadi,
"TIADA CINTA YANG LEBIH PENTING KECUALI CINTA KEPADA ALLAH"

Kerana saya dapat merasakan, sahabat saya itu ingin melamar saya =o)

0 comments: